søndag 5. juli 2009

Så var utvekslingsåret over..

Så var jeg hjemme i Norge igjen etter å ha tilbrakt et helt år i USA som utvelsklingselev. Slutten av året gikk helt vanvittig kjapt, og før jeg visste ordet av det kom hjemreisen.


Før vi startet på hjemreisen måtte vi tilbringe en hel dag med alle de andre utvekslingsstudentene fra AFS-Virginia. Denne dagen måtte elevene ta farvel med sine vertsfamilier. Jeg hadde tatt farvel dagen før, fordi hverken Dawn eller Mike hadde sjans til å avlevere meg der vi skulle tilbringe dagen. Derfor sov jeg over hos min vertsonkel og -tante, Paul og Nancy, som jeg også overnattet hos den første natten jeg tilbrakte i USA. Det var meget trist å ta farvel med Mike, Dawn og Charlie, men jeg trøstet meg med at jeg ganske så sikkert kommer til å treffe dem igjen om ikke så altfor lenge.

Dagene som ble brukt til reising gikk svært sent, og jeg har ikke full kontroll på hva som skjedde på de forskjellige dagene på grunn av ekstrem søvnmangel og forskjellige tidssoner.. Vi ble fraktet fra Virginia til New York med bussover natten, og bussturen tok litt over fire timer. I New York ble vi tatt med til et college hvor vi skulle ventet på å bli fraktet til JFK flyplassen i New York med buss. Her var det over 800 AFS studenter fra hele verden som hadde tilbrakt året sitt på østkysten. På colleget traff jeg igjen mange norske studenter jeg ble kjent med før jeg reiste hjemmefra, og det var utrolig gøy å høre hvordan året deres hadde gått.


Etter hvert som flytiden nærmet seg ble vi hentet med buss og ble fraktet til flyplassen. Da jeg ble hentet med buss hadde jeg nesten tilbrakt et døgn på colleget, og jeg var utrolig sliten og klar for å komme meg hjem. Selvfølgelig ble flyet forsinket på grunn av litt uvær, men vi kom oss da til slutt avgårde. Flyturen fra JFK New York til Heathrow London tok rundt seks-syv timer, men timene følte dobbelt så lange som vanlig...

I London måtte vi også vente i flere timer før vi kunne hoppe på flyet mot Gardemoen. Her satt jeg bare med folk jeg kjente, og vi satt bare å snakket og spilte kort. Da vi endelig kom oss ombord på flyet, var selvfølgelig også dette flyet forsinket... Men denne reisen tok da heldigvis bare litt over to timer.

På Gardemoen ble jeg sittende sammen med to andre AFS-studenter å vente. Vi kunne jo ikke komme oss hjem meg et fly som lettet på tiden da som vi liksom var så vandte med forsinkede fly, så det siste flyet ble jo forsinket det også. Heldigvis ble ikke flyet forsinket med mer enn en halvtime, så jeg landet på Sola flyplass rundt klokken halv ni.

På Sola flyplass stod familie og venner med blomster, flagg og plakater, og det var en skikkelig god velkomst. Jeg følte meg hjemme med en gang, selv om norskspråket ikke var helt stabilt. En del engelske ord snek seg inn i setningene, og senere presterte jeg å svare mamma på et spørsmål ved å bare snakke engelsk.. Jeg merket det ikke engang før jeg så det merkelige blikket mamma sendte meg.

Nå har jeg vært hjemme i fire dager, og jeg har storkost meg! Mesteparten av tiden har jeg nok brukt på å sove, ettersom søvnmangelen var ekstrem da jeg kom hjem. Det har vært litt merkelig å se hvor mye folk har forandret seg, men så er det også litt morsomt å se på hvordan ting her inne på lille Hommersåk ikke har forandret seg:)

Tusen takk til alle som har følget med på bloggen min! Det betyr utrolig mye for meg, og det har vært en glede å dele det jeg har opplevd etter å ha levd som en amerikansk student og tenåring i ett år.
Lots of love,

Elisabeth

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Elisabet:-)

Velkommen hjem:-)

Det har vært utrolig kjekt å følge med på bloggen din som har vært veldig utfyllende og kjekk å lese. Har og fått følge deg litt med info fra mamma når vi har hatt forening.

Håper du har lært masse og at det var kjekt å komme hjem igjen. Vet iallefall at de hjemme synes det var kjekt å få deg hjem:-)

Hils alle!

Klem fra Bente

Farmor sa...

Ja så var turen over for deg Elisabeth. Året har jammen gått fort. Dette var en fin avslutning på bloggen din. Tusen takk for at vi har fått deltatt i dine opplevelser i der borte. Og nå er det slutt - litt vemodig også. Men tenk på alt du har opplevd og som andre bare kan drømme om. Og alle de nye vennene du har fått. Ja det har nok vært mange opplevelser - kanskje ikke alt like bra, men allikavel.

Det var i alle fall godt å få deg hjem igjen like hel som du reiste, jaja bortsett fra hofteskaden da.

En flott hjemkost var det også på Sola.

Ennå en gang takk for masse info og flotte bilder.

Klem fra farmor og farfar

mamma og pappa sa...

Til Elisabeth.

Litt sen med kommentar denne gangen, men det skyldes jo at vi ikke fikk vite om siste oppdatering før vi var på ferie.

Fantastisk å få deg hjem igjen, Elisabeth. Nå ble vi endelig samlet igjen hele familien. Utrolig godt å få gi deg en god klem og vite at du skulle være hos fremover.

Litt konkuranse om oppmerksomheten har det nok vært fra Veronika og Cecilie etter at du kom hjem, men det går nok over etter hvert. he.he..

Norsken din var litt morsom de første dagene, men du kom deg raskt. Du hadde mye søvn å ta igjen, men var sånn noen lunde uthvilt til vi skulle på 3 ukers ferie sammen.

Takk for at du ville være med oss på ferie, Elisabeth. Det var godt å få ha deg så nær igjen.

Til slutt vil vi få takke deg Elisabeth for all informasjon via mail og SMS, og blogg og mange fine bilder gjennom skoleåret. Det har vært veldig godt å få følge med deg der. Det har gjort det mye lettere for oss her hjemme.

Vi er så stolte av deg for at du virkelig tok spranget ut i den store verden og klarte deg så bra.

Nå gleder vi oss til å følge med deg videre i fremtiden.

Kjempeglad i deg.

Klem fra mamma, pappa, Veronika og Cecilie.