mandag 18. mai 2009

AFS-dag i DC, Dawns Bursdag, og 17. Mai

AFS-dag i Washington DC

Så var det tid for en ny blogg-oppdatering. Beklager at det har blitt så lenge siden sist gang, men jeg har hatt det utrolig travel i det siste. Skolen nærmer seg slutten, og med det kommer det eksamener, prosjekter og innleveringer i haugevis! Gleder meg skikkelig til sommeren nå!

Den 24. April tok AFS med seg alle utvekslingsstudentene i Virginia til det de kalte en DC-dag. Denne dagen tok vi en buss ned til Washington DC hvor vi reiste innom flere forskjellige bygninger, monumenter og minnesmerker. Vi startet dagen med en omvisning inne på ”the Capitol Building”. Dette var ganske så interessant, og vi fikk blant annet se både ”the House of Representatives” og ”the Senate” i full gang. Det mest spennende med denne omvisningen var da vi var på vei ut og hele bygningen ble evakuert! Et fly ble flygende for lavt, og ingen svarte i flyet, så alle trodde jo at det var et nytt terrorangrep. Det var ganske så skremmende, og folk gikk jo helt fra vett og det som verre er.. Heldigvis var vi nærme utgangen da de startet å evakuere folk. Det var jo selvfølgelig bare en falsk alarm, men nyheten fant seg veien helt hjem til VG-nett, og det syntes da jeg var ganske så stilig:) hehe! Etter at vi var ferdige her reiste vi videre å så diverse monumenter og minnesmerker jeg har sett flere ganger tidligere, inkludert The White House, Lincoln Memorial, Washington Monument, Vietnam Memorial, World War II Memorial, og et par andre monumenter og minnesmerker. Dagen var meget vellykket, og det var helt fantastisk gøy å få treffe alle de andre studentene. Johanna (fra Sverige) og jeg kommer meget godt over ens, og var som hånd i hanske hele dagen. Vi kommer forhåpentligvis til å holde kontakten i fremtiden, og jeg håper på å besøke henne i Stockholm om ikke så altfor lenge!


Dawns Bursdag

Den 6. Mai fylte Dawn 43 år, og i den anledningen fikset Charlie og jeg en aldri så liten overraskelsesfest for henne.

Vi dekorerte stuen, gangen og kjøkkenet med ballonger og diverse andre dekorasjoner. Hehe, vi var ganske så heldige at jeg ikke presterte i å vekke henne opp kvelden før da jeg blåste opp mellom åtti og hundre ballonger oppe på rommet mitt. Det var jo bare et under at ingen av ballongene sprakk og vekket hele huset, men det gikk nå bra med unntak av et par tilfeller hvor jeg holdt på å gå i bakken pga mangel av surstoff… Vi hadde også kjøpt en kake som vi pyntet med 43 lys, og gaver var selvfølgelig også innkjøpt. Feiringen ble en stor suksess, og hun ble skikkelig overrasket;]

17. MAI

Nå har jeg jo også fått opplevd å feire 17. Mai i utlandet. I denne anledningen var Caroline (Afs-student fra Voss) og jeg invitert til frokost på den norske ambassaden i Washington DC.

Dessverre var den norske ambassadøren borte på et besøk til en stat her i Amerika som hadde feiringen av 17. Mai-tog nummer 100 i år, men konen og barna hans var igjen hjemme. Frokosten ble holdt i deres bolig, og den var bare helt utrolig! Rommene var akkurat som de på slottet, bare litt mindre og ikke fylt så eksklusive.. Så til frokost hadde jeg en lenge etterlengtet brunost, hvitost, laks og vafler. Og forresten, før jeg glemmer det; bestikket, tallerkenene og glassene hadde alle rikets-emblemet/skjoldet inngravert! Jeg syntes det bare var utrolig tøft! Både Caroline og jeg begynte å kaste noen lange blikk da en haug med norske marinegutter kom gående inn dit vi var. Selvfølgelig måtte jo Bonnie (min kontaktperson) oppfører seg som en typisk mor og spasere over til noen av de svært få marineguttene vi ikke sendte lange blikk etter for å spørre om hun kunne ta bilder av dem sammen med oss.. helt konge… :S haha! Senere ble det synging av nasjonalsangen, samt et par andre sanger, og hipp-hipp-hurraer ble ropet ut både som en hyllest til nasjonaldagen, men også som en feiring av Melodi Grand Prix seieren dagen før. Det er jo bare typisk at det året jeg er borte så vinner Norge Melodi Grand Prix (Også med DEN rekorden da! Snakk om slå noen nedi støvlene!), Liverpool gjør den beste sesongen på leeenge, og Rosenborg er på toppen av tippeligaen igjen… Jaja, begynner nå å lure på om at jeg bare skulle holde meg her siden alt ser ut til å ordne seg ganske så bra :p hehe! Senere på dagen reiste Mike, Charlie, Caroline og jeg til en park i Maryland hvor 17. Mai ble feiret med pølser i brød, is og leker for de minste. Vi kjørte oss vill på veien til pikniken, så vi gikk glipp av barnetoget og sangen, men men, vi fikk nå i hvert fall høre nasjonalsangen på ambassaden tidligere på dagen. Alt i alt så ble det en vellykket dag, men feiringen var ingenting i forhold til feiringen i Norge. Åh, jeg holdt nesten på å glemme det! Kongen sendte en hilsen på e-mail til alle som var til stedet da vi spiste frokost, og da følte jeg meg litt spesiell:) Det var litt mindre folk på ambassaden enn det antallet som får hilsenen hans hjemme i Norge, så jeg følte nesten at hilsenen var spesielt til meg! Tihi!

Det var vel det for nå. På onsdag reiser jeg til Colorado sammen med Dawn, og vi kommer hjem igjen på søndag, så det blir bare en liten tur til Mikes bror og familie. Etter det er det jaggu meg ikke lenge igjen før jeg må pakke kofferten og kaste meg av gårde på flyet hjem! Reiser fra Virginia den 28. juni. Deretter har jeg en dag med orientering oppe i New York, og den 30. juni reiser jeg hjem til Norge. Så det nærmer seg med stormskritt!!

Det var alt for nå, og denne gangen skal jeg virkelig slutte å skrive.. hehe! Nesten litt vanskelig å slutte når jeg er i gang. Føler nesten at jeg kunne fortsatt i evigheter. Men jeg er ferdig nå, lover! Med ti kniver i hjertet og hele den sulamitten (haha, eller ”sulamittene” – satser på at mamma og pappa tar den interne spøken, tihi!)! off off off.. THE END :D

Savner dere alle skikkelig mye, og gleder meg helt vanvittig til å se dere igjen!!
Kos og klem fra lille meg<3

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Elisabeth.Det var kjekt å høre fra deg igjen.Du er så heldig å har fått oppleve så masse.Vi var jo på hommersåk så klart og feiret 17.mai.Marius gikk jo tog alene med 1.klasse.Det var jo kult at han vant,det er jo en skikkelig bra sang.Korpset te Veronika og de spilte sangen i labrandstoget og de var kjempe flinke.Så ellers går alt fint her hjemme og vi gleder oss masse til du kommer hjem,nå begynner det å minke på tiden til du skal pakke så du for kose deg den tiden du har igjen over ther.hade bra og kos deg masse.klem Jorunn,Henning,Jone og marius.

Farmor sa...

Hei Elisabeth.

Det høres ut som du får med deg det meste og koser deg mye. Kjempeflott med overraskelse til "moren i huset" på hennes bursdag. Det vil hun nok huske lenge.

Her var det også koselig 17. mai feiring, men jeg syns det var kaldt i vinden. Men vi hadde det koselig. Farfar og jeg var på kaffebesøk etter barnetoget hos Anita og Vidar. Der kom også Vibeke og Tore. Så gikk vi å så Latbrandstoget alle sammen - kjempeflott. Korpsdeltakerne var utkledd - tror det var, som i gamle dager. Skikkelig stilig. Etterpå var vi med mamma og pappa hjem. Det var også Jorun m/fam. Anita, Vidar, Vibeke og Tore kom litt senere. Der fikk vi se dvden som du hadde sendt hjem. Vi hadde en skikkelig koselig stund, men uten hilsen fra Kongen, hehe.

Bra at dere får treffe de andre utvekslingsstudentene også. Ta godt vare på gode vennskap.

Her er alt bare bra. Været er ikke helt med oss i dag. Det er skyet + 15 gr. Men det er visst lovet bedre vær til helgen.

Ha en god tur til Colerado og kos deg masse. Tiden går veldig fort.

Håper det går bedre med hoften din nå. Pass godt på deg selv. Hils masse til din vertfamilie.

Masse klemmer til deg fra

farmor og farfar

mamma og pappa sa...

Hei Elisabeth.

Så kjekt at du fikk en fin feiring av 17.mai. Du gikk glipp av barnetoget, men ellers så tror jeg at du fikk mer stemning enn vi mange ganger får hjemme på 17.mai.
Det hjelper jo godt på med korpsmusikk da, så det er jeg glad for at vi får med oss flere ganger i løpet av dagen pga. V og C.

Hva var galt med de marinesoldatene som dere tok bilde sammen med? Syntes de så kjekke ut jeg. Hi.hi.

Ellers så må det ha vært nifst da dere måtte evakueres pga. lavt flyende fly. Nå fikk du en føling av hvordan panikken og kaoset da ble. Godt at det bare var falsk alarm.

Kaken til Dawn så kjempegod ut. Gleder meg til august. hi.hi....Kjekt at dere gjorde det for henne.


Håper at Colorado turen ble vellykket. Det kommer vel snart bilder på bloggen din fra den turen også. Gleder oss til det.

Ellers så skriver jeg mer på mailen snart til deg. Kos deg videre Elisabeth. Vi teller ned nå og gleder oss veldig til å se deg igjen. Kjempeglad i deg.

Mange klemmer fra mamma, pappa, Veronika og Cecilie.

Elin sa...

Hei Elisabeth!

Godt å lese at du stadig opplever både spennende (!) og kjekke ting!

Apropos Liverpool: You never walk alone........... need I say more??

Have fun - go mad, og kos deg nå i innspurten! Gleder meg til du kommer hjem til "gadå" vår igjen, Kjære Elisabeth! Det e her du hørre t, vettu, og så savne eg at du komme nerom å skal låna ein sesong av nogen serie-greier eller ein film eller noge sånn!!! Peyton og Lucas og Hallie og sånn, vettu! (Eg har ikkje peiling på ke eg skrive om, men eg har hørt at Annelin og Amalie snakke om di :=))

So long, Elisabeth!

Store K9B fra Elin